Jedynie około 10% ludzi najlepiej przyswaja to, o czym czyta i co słyszy. Natomiast nawet 90% najłatwiej uczy się tego, co stosuje w praktycznym działaniu. Dotyczy to zarówno osób dorosłych, jak i dzieci. Trudno się więc dziwić temu, że sama teoria nie wystarczy, aby człowiek naprawdę zrozumiał i przede wszystkim nauczył się, szczególnie dość trudnych zagadnień naukowych związanych z przedmiotami przyrodniczymi i ścisłymi.
W kontekście podanych danych, wyraźnie widać, jak kluczowa bywa forma podania wiedzy. Można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że młode osoby poznające świat nauki w formie eksperymentów i pokazów naukowych dla dzieci dużo łatwej, ale także przyjemniej, uczą się skomplikowanych procesów niż ma to miejsce w przypadku podawania suchych, teoretycznych danych.
Do czego mi to będzie potrzebne?
Coraz częściej nauczyciele, pedagodzy i psychologowie dostrzegają zmiany w przyjmowaniu wiedzy przez uczniów. Tak, jak dzieci w wieku do 8-10 lat zadają pytania, bo są po prostu ciekawe świata i zdecydowanie prościej obudzić nich zainteresowanie jakimś tematem, tak już starsze dzieciaki domagają się, aby wiedza była przede wszystkim użyteczna. Oznacza to, że zjawiska fizyczne lub chemiczne stają się dla nich istotne wtedy, kiedy mogą je jakoś połączyć z własnym życiem. Rolą dobrego nauczyciela byłoby więc bezpośrednie wskazanie na przydatność konkretnej wiedzy w życiu, gdyż tylko wtedy pojawia się szansa na zainteresowanie dzieci przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi.
Wbrew pozorom, nie jest to takie trudne, ale wymaga wielkiego zaangażowania oraz wykorzystania czynników motywujących do uczenia się. Może to być wpływ na emocje, wskazanie na pożyteczność i korzyści danej wiedzy w życiu czy też forma identyfikowania się z naukowcami i badaczami.
Najlepszy sposób na dotarcie z wiedzą do dziecka
W kontekście powyższych spostrzeżeń wyraźnie widać, że optymalną formą przekazywania wiedzy są wszelkiego rodzaju pokazy naukowe dla dzieci, które w prosty i komunikatywny sposób przedstawiają nawet dość trudne i skomplikowane zagadnienia ze świata fizyki, chemii lub biologii.
Co to jest tęcza, to niby każdy wie, ale jak ona powstaje? Zamiast trudno przyswajalnego opisu zjawiska, wystarczy przecież go pokazać, np. w formie zabawy z wężem ogrodowym. Jak działa magnes? Dzieci na pewno będą zachwycone możliwością eksperymentów z magnesem, a przy okazji można także zaprezentować wykorzystanie faktu magnetyzmu w kompasie. Nawet codzienne czynności, jak gotowanie można pięknie wytłumaczyć zachodzącymi procesami chemicznymi. Wiedza staje się więc użyteczna i pomaga w zrozumieniu mechanizmów rządzących naszym światem.
Gdzie szukać pomocy, aby skutecznie zarazić dzieci chęcią poznawania świata?
Obecnie coraz częściej pojawiają się ciekawe propozycje dla dzieci, dzięki którym najmłodsi mogą uczyć się przedmiotów ścisłych i biologicznych poprzez niezwykle fascynujące zajęcia, które łączą w sobie wiedzę oraz zabawę. W wielu miejscach powstają ogrody doświadczeń, a nawet uniwersytety dla dzieci. Niezwykle pomocne bywają pokazy naukowe dla dzieci organizowane w ramach festiwali naukowych lub też w specjalnych ośrodkach nauki. Organizują się również grupy studentów i pasjonatów nauki, którzy pragną przekazywać wiedzę dzieciom w sposób niezwykle przystępny, właśnie w formie eksperymentów i pokazów naukowych dla dzieci. Wystarczy takich ludzi zaprosić, nawet na lekcje w szkole lub zajęcia przedszkolne.
Atrakcyjne pokazy naukowe dla dzieci ma do zaoferowania Uniwersytet Rozwoju